Puhelinmyynti on hyvä työ. Oikeasti! Missä muussa työssä pääsee tapaamaan päivän aikana yhtä monta ihmistä? Ihmisläheinen ja kehittävä myyntityö hyvällä palkalla. No, ehkäpä viimeisin väite on hieman kaunisteltu...Mutta eihän mitään työtä tekemellä muutenkaan rikastu!
Lopetin työt eilen, tiedän että tein oikean päätöksen. Silti päätös ei ollut riemukas. Työyhteisö oli mahtava, joka kylläkin on välttämättömyys työssä, jossa 99% palautteesta sisältää suoraa torjuntaa. Lisäksi esimies oli innostava ja positiivinen. Koin kehittyväni ja oppivani koko ajan uutta, en olisi arvannut, että äänensävy voi kertoa niin paljon ihmisestä!
Tässä lista parhaista/mieleenpainuvimmista hetkistä kaksiviikkoiselta uraltani:
Asiakas: "Ostan sulta lehden, jos ostat multa 10 000 ruuvia."
------------------------------------------------------------------
Minä: Aloitan myyntipuheeni
Asiakas: "Unoha koko juttu, unoha koko juttu, jatketaa hommia! klik*"
------------------------------------------------------------------
Minä: "Laitetaanko teille tämä lehti tulemaan."
Asiakas:"Hetken jo harkitsin..." (Pahempi kuin haista sä puhelinmyyjä p***a)
------------------------------------------------------------------
Asiakas:"Ostan sulta, jos maksat mulle tonnin."
------------------------------------------------------------------
Minä: Aloitan myyntipuheeni
Asiakas:"Asiat on ooooikein hyvin, hei hei hei ja hyvää kesää. Klik*" (Epäilen vahvasti olivatko asiat hyvin...)
------------------------------------------------------------------
Asiakas:"Olen hautajaisissa."
Minä:"Anteeksi... Hyvät , öö, öö... Otan osaa... Klik*"
------------------------------------------------------------------
Asiakas:"Olen montussa!"
Minä:"Anteeksi?"
Asiakas:"Joo joo, oon täällä montussa korjaamassa kaapeleita. Klik*"
------------------------------------------------------------------
Asiakas:"Ei hitto, myytkö sä jotain?"
Minä:"En varsinaisesti, tarjoan teille vain madollisuutta ostaa."
------------------------------------------------------------------
Vielä loppuun haluan sanoa pari ohjetta luurin molemmille puolille.
Myyjät:
-Älkää lukeko paperista kuin robotti.
-Tarjotkaa jotain, mistä asiakas oikeasti voi hyötyä.
-Olkaa ystävällisiä, vaikka asiakas ei olisi. Pahaan kannattaa vastata hyvällä, se ei välttämättä paranna tilannetta, mutta ei ainakaan tee sitä pahemmaksi.
-Ota palautetta, mutta älä välitä raivoamisesta. Toimi kuin zen-munkki, kun asiakas alkaa purkamaan agressioita.
Asiakkaat:
-Olkaa asiallisia, myyjä on (yllätys yllätys) myös ihminen.
-Ostakaa mikäli teillä on varaa, koska:
1. Tilauksien hinnat ovat nappikauppaa.
2. Saatte myyjän tehtyä iloiseksi
3. Tilauksesta voi olla hyötyä vaikkei siitä juuri sinulle olisikaan, joku yrityksestäsi voi saada idean tuotteen avulla.
4. Mikäli myyntipuhe on hauska, myyjä ansaitsee palkkion tai edes kehut.
5. Edesautatte talouskasvua (hehe)
-Keksikää jotain hauskaa myyjälle, tyyliin: "Jos osaat vastata tähän [lisää kysymys], ostan sulta [lisää tuote]"
Kommentit